جراحی کوچک کردن سینه

جراحی کوچک کردن سینه

تاریخ انتشار : 1395/08/16

جراحی کوچک کردن سینه

علت انجام جراحی کوچک کردن سینه

در صورتیکه سینه های بزرگتر ازحد معمول باشند  با تاثیرات منفی روحی و جسمی باعث ناراحتی و نگرانی یک زن می شوند. از نظر فیزیکی سینه های بزرگ،  باعث تغیر شکل و فرم شانه و گردن میشوند و باعث ایجاد درد پشت و گردن درد می شوند؛ همچنین باعث ایجاد انحراف در وضع نشستن ودر موارد شدیدتر باعث مشکل تنفسی می شوند. سینه های بزرگ ظاهر یک زن را تخریب کرده  و باعث میشود که او غیرمتقارن به نظر برسد و نیز ورزش کردن را برای او مشکل یا غیر ممکن می کند.

از نظر روانپزشکی،خیره شدن ها ی گستاخانه ی دیگران باعث می شود که کسانی که دارای سینه های بزرگ هستند خجالتی و کم رو شده و در نتیجه لباس های گشاد بپوشند تا خود را پنهان کنند.جراحی کوچک کردن سینه ها، سال هاست که انجام می شود و در حقیقت اولین عمل جراحی کوچک کردن سینه ی زنان احتمالا توسط ویلیام دارستون در انگلستان انجام شده است.اگرچه هدف اصلی این عمل جراحی کاهش حجم و وزن سینه است، ولی افزایش زیبایی نیز به همان اندازه مهم است.

درطول سالیان متمادی روشها و تکنیک های جراحی، اصلاح شده و بهبود پیدا کرده اند؛ تا ایمنی و همچنین زیبایی بیشتری از این اعمال جراحی حاصل گردد.

کاندیدای مناسب

با وجود اینکه این عمل می تواند برای تمام زنان در تمام سنین مفید باشد، ولی معمولا قیل از اینکه سینه ها کاملا رشد کنند این عمل هرگز انجام نمی شود. بعلاوه، بیمارانی که قصد حامله شدن دارند، باید معمولا عمل را تا بعد از کامل شدن افراد خانواده شان به تأخیر بیاندازند. دلیل این کاراین است که اگر  حاملگی ای بعد از این عمل جراحی رخ دهد میتواند ، باعث بزرگ شدن دوباره پستانها شود.

اگر شما اضافه وزن قابل توجهی دارید، پیشنهاد می شود، ابتدا وزن خود را کاهش دهید.تا جراح بتواند تخمین دقیقی از اندازه بعد از عمل داشته باشد، بسته به سن شما، ممکن است نیاز باشد که قبل از عمل جراحی ماموگرافی انجام دهید. این کار در مشاوره اولیه  باتوجه به سابقه خوانوادگی و سن شما و….نیز توصیه خواهد شد.

کارهایی که  در عمل جراحی انجام می شود

قبل از عمل ابتدابا یک قلم نشانه گذاریهایی ، روی سینه ها توسط جراح پلاستیک انجام میشود، تا محل دقیق و اندازه ی جدید سینه های عمل شده را تعیین کند. بافت سینه، چربی و پوست اضافی برداشته می شوند و نوک سینه و بافت های باقیمانده به مکان جدید در موقعیت بالاتر انتقال می یابند.

تمامی این اعمال طبق نشانه هایی که قبل از عمل گذاشته شده است، انجام می شوند. نوک سینه معمولا، به طور تقریبی در طول خطی افقی مطابق با وسط بازوی شما ، روی سینه قرار می گیرد.

خطی که روی آن بخیه زده می شود، دورتا دور هاله نوک سینه و در مکان جدید آن می باشد. این خط به طور عمودی به طرف پائین تا زیر سینه ادامه پیدا می کند. در این نقطه، طبق تکنیک مورد استفاده، جای زخم ممکن است در این مکان پایان یابد یا گاهی ممکن است تا خط زیر سینه نیز ادامه پیدا کند.

در انتهای عمل جراحی، بسته به میزان بافت برداشته شده در زمان عمل، در صورت نیاز، لوله های تخلیه کننده موسوم به درن معمولا زیر پوست سینه کار گذاشته می شود تا هر نوع مایع خونابه ای که ممکن است، بعد از عمل جراحی ایجاد شود، توسط آن ها تخلیه گردد. نهایتا یک سینه بند مخصوص و مناسب جهت حفظ پانسمان، به کار می رود.

داروی بیهوشی و مدت زمان انجام عمل

عمل جراحی کوچک کردن سینه تحت بیهوشی عمومی انجام می شود و معمولا حدود 3 ساعت طول می کشد .طول مدت بستری، بستگی به حال عمومی بیمار و میزان ترشحاتی دارد که از بدن شما تخلیه می شود؛ وقتی این ترشحات به حداقل رسید (معمولا روز بعد ) لوله ها برداشته می شود و بانداژها سبک می گردند؛ به شما آموزش داده میشود  تا یک سینه بند با بند کمکی که کمی محکم است و در زیر آن سیم و میله ندارد، بپوشید.

بعد از عمل جراحی

تزریق خون به طور معمول مورد نیاز نیست به جز در موارد بسیار استثنائی و نادر(خونریزی زیاد )بعد از عمل جراحی بسیار مهم است که گردش خون را در پاهایتان حفظ کنید وبنابر این به شما توصیه خواهدشد تا فعالانه پاها،زانوها و باسنتان را به طور منظم حرکت دهید.

در ابتدا بعد از جراحی ظاهر سینه ها بدلیل ورم و خونمردگی خیلی مطلوب نمیباشند و بزرگ بودن یا چین و چروکهای احتمالی به دلیل همین مسئله موقتی می باشند و در طی هفته های آینده بهتر خواهند شد.در بعضی از رفرانسها گفته شده که تا شش ماه جلوی آینه نروید.

اثرات و عوارض جانبی

بعد از عمل جراحی سینه هایتان متورم می با شند و کبود خواهند شد. کبود شدگی معمولا 1-2هفته طول می کشد. در حالی که بیشتر ورم سینه تان در طی این مدت از بین خواهد رفت؛ کمی تورم نامحسوس ممکن است تا 3 ماه باقی بماند.

بعد از عمل جراحی ممکن است متوجه شوید که سینه ها سفت شده اند، مخصوصا روی لبه های ناحیه ی بریدگی. این به خاطر فرایند جوش خوردن زخم است وماساژهایی که توسط جراح به شما آموزش داده خواهد شد می تواند جهت بهبود سریعتر و رفع سفتی سینه ها مؤثر واقع گردد.

حس پوست اطراف نوک سینه و خود نوک سینه بعد از عمل جراحی کم شوند و این به خاطرآسیب عمل جراحی و صدمه ای است که به اعصاب این ناحیه وارد شده است. اگر چه این حالت بعد از چند ماه بهبود پیدا می کند،ولی کرخ شدگی و بی حسی دائمی نیز در 5% مواقع ممکن است بدنبال آن روی دهد.

عمل جراحی کوچک کردن سینه احتمالا یکی از شایع ترین اعمال زیبایی پستان می باشد. بنابراین شما باید با جراحتان  آزادانه صحبت کنید، بدون خجالت اندازهای را که میخواهید به دست بیاورید به جراح خود بفهمانید ، این کار امکان و احتمال برداشتن بیش از حد یا کمتر از حد لازم را به حد اقل می رساند.

چند روز بعد از انجام عمل جراحی ، احتمالا میزان متوسطی درد خواهید داشت که باید با  استفاده از مسکن مناسب کنترل شود. درد معمولا بعد از  5 روز بهبود می یابد.

عوارض این عمل نادر میباشد مثل هر عملی، خطر عفونت ، همیشه وجود دارد.این خطر با یک روش جراحی دقیق و به کار گیری داروهای پیشگیرانه آنتی بیوتیک هم در زمان عمل جراحی، هم بعد ازآن به حد اقل می رسد ،با این وجود احتمال عفونت نسبتا خفیفی وجود دارد و می تواند در اطراف مکانهای بریدگی بوجود بیاید، اما معمولا در طول یک دوره دو هفته ای فرو کش می کند.

خطراتی مانند لخته شدن خون نادر  می باشند. ماساژ پاها در حین و بعد از عمل و نیز سریع تر راه رفتن و حرکت کردن بعد از عمل جراحی این خطر را کم میکند.

همانطور که گفته شد بعد از عمل جراحی ورم و التهاب محل عمل طبیعی می باشد. وقتی ورم خفیف یا متوسط وجود دارد بدن سریعا آن را مجددا جذب می کند. گهگاهی خونریزی بیش از حد می باشد وباعث تورم ناگهانی میشود (جمع شدن خون زیر پوست). اگر این اتفاق افتاد  تخلیه جراحی برای خارج کردن خونها لازم می باشد ولی در نهایت این مسئله روی نتیجه ی کار تأثیری ندارد.

در موارد بسیار نادری بافت اصلی سینه نمی تواند خونرسانی خوبی برای نوک سینه داشته باشد و نمی تواند حیات نوک سینه را حفظ کند در نتیجه اطراف نوک سینه باید به مدت طولانی پوشیده بماند تا جوش خوردگی طبیعی رخ دهد. در بعضی موارد این باعث تغیر رنگ در هاله و نوک سینه میشود.

در بعضی موارد نادر مجبور به باز سازی ثانویه نوک سینه میشویم که در تکنیکهای جدید این عارضه بسیار غیر معمول است.

جای زخم ها چگونه به نظر می رسند ؟

جای زخم پس از اعمال جراحی یک عارضه نمی باشد و یک رویداد عادی محسوب می گردد. در عمل کوچک کردن سینه، جای زخم ها تا حدی  مدت طولانیتری باقی می مانند و ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا التیام یابند.

جای زخم ها درآغاز قرمز، بر جسته و حتی همراه به خارش باشند اما به مرور زمان محو و صاف می شوند. این حالت  روند طبیعی جوش خوردن زخم می باشد. اگر چه مهم است به یاد داشته باشید که این فرایند ممکن است دو سال طول بکشد تاکامل شود.

ماساژهای روزانه روی جای زخم ها در این دوره ی زمانی توصیه می شود چون این کار باعث سریعتر شدن این روند می شود. اگرچه باید بدانید که یک جراح موقعیتی نمیتواند ظاهر نهایی زخم ها را پیش بینی کند و مهترین عامل در شکل اسکار بعد از عمل، به استعداد بدن بیمار در مورد ترمیم زخم برمی گردد اگر فرد مستعد به تولید گوشت اضافی(کلوئید) باشد عموماً این حالت ایجاد می شود و نمی توان بطور قاطع از آن پیشگیری کرد. با این حال همانطور که ذکر شد ،جای زخم ها کمرنگ می شوند و به مرور زمان بهبود می یابند.

مدت زمان بازگشت به حالت عادی

عمل جراحی کوچک کردن سینه نسبتا یک عمل جراحی بزرگ  می باشد و سعی نکنید سریع شروع به کار کنید. احتمالا چند هفته باید بگذرد تا شما احساس کنید که همه چیز عادی شده است.اگر چه بعضی از افراد بعد از1-2 هفته  می توانند کارهای سبک خود را انجام دهند.ولی بعضی دیگر ترجیح می دهند 1 تا 2 هفته بیشتر استراحت کنند.

راه رفتن درروزهای اول مفید است؛ چون باعث بهبود گردش خون می شود و ورم ایجاد شده و احتمالا لخته شدن خون را کاهش می دهد. بلند کردن چیزهای سنگین یا فعالیت و کارهای سخت و دشوار در 6 هفته ی اول بعد از عمل جراحی ممنوع است.