جراحی پلاستیک صورت

جراحی پلاستیک صورت

تاریخ انتشار : 1395/08/16

جراحی پلاستیک صورت

كشيدن پوست صورت كه اصطلاحا ليفتينگ صورت گفته مي شود براي جوانتر كردن پوست وحالت صورت طراحي شده است .انواع روشهاي ليفتينگ صورت ابداع شده است که هرکدام در موارد خاص خودش کاربرد دارد.
بهترين كانديد اين عمل فردي است كه ساختار استخواني صورت وی خوب باشد. قصد جراحی زيبايی صورت اين است که شما تا انجا که ممکن است جوانتر و زيباتر شويد. اگر انتظار شما از جراحی تغيير شگفت انگيز باشد مقدور نخواهد شد. جراحی پلاستيک ترکيبی از علم و هنر است. جراحی کلا علم مطلق نيست و بدليل وجود بعضی عوامل دخيل در نتيجه نهايی (مثل پروسه ترميم بافت) تماما در کنترل جراح يا بيمار نيست. هيچ جراحی نمی تواند که نتيجه را تضمين کند.
نتيجه جراحی صورت بستگی به عوامل متعددی دارد مثل وضعيت فيزيکی صورت-ضخامت و وضعيت پوست-وجود يا فقدان ميزان چربی در صورت-سن نسبی پوست-تعداد و انواع چروکهای موجود-اسکلت استخوان-تاثيرات وراثتی و هورمونی و تاثيرات اشعه آفتاب غيره. عليرغم آنچه که ممکن است شنيده باشيد تمام اسکارهای جراحی را نمی توان از بين برد. هنر جراح پلاستيک اين است که اسکارها را در خطوط طبيعی صورت قرار دهد جایی که کمتر ديده شده يا به راحتی بوسيله آرايش يا نحوه درست کردن موها پوشانده شوند. با وجودی که اسکارها دائمی هستند به ندرت مشخص هستند و مشکلی ايجاد نمی کنند.
هيچ سن به خصوصی برای انجام اين عمل وجود ندارد، نتيجه اين عمل می تواند با تغيرات مختصر همراه باشد و يا خيلی شگفت‌انگيز باشد و اين نتيجه به ظاهر قبل از جراحی فرد بستگی دارد.
معمولا برش های جراحی فیس لیفت دقيقاً در حاشيه چين های طبيعی صورت انجام می گيرد و در خط رويش موها پنهان می شود. ودر صورتي که بدن فرد کلوئيد ساز نباشد معمولا واضح نميباشد.

دوام جراحی :

جراحی پلاستيک صورت و گردن فرد را به حدود چند ده سال به عقب بر ميگرداند و در حقيقت تاثيرات سنی را در شکل صورت و گردن آهسته می کند.اما گذر زمان را متوقف نمی کند. زودترين زمانی که شما نياز به عمل بعدی خواهيد داشت بستگی به خود شما و عوامل متعدد فردی شما دارد. می توان فقط به صورت احتمالی و غير معمول ممکن است10 سال بعد نياز به عمل مجدد داشته باشد.
در تعداد کمی از بيماران سرعت تغييرات سنی بيشتر است لذا ممکن است در زمان کوتاهتر از 5 سال نياز به عمل مجدد داشته باشيد. از طرف ديگر بعضی بيماران هرگز به عمل مجدد نياز نخواهند داشت.

عوارض :

هر عمل جراحی مي تواند عارضه داشته باشد. در جراحی زيبايی صورت عارضه های بسيار ناچيزی هستند. شايع ترين عارضه بعد از ليفت صورت هماتوم(تجمع خونی زير پوست) است. در حدود 2 درصد تمام موارد اتفاق مي افتد، اين تجمع خون در عرض 8 ساعت پس از عمل ايجاد مي شود. هماتومهای تاخيري کوچک را به سادگی چند روز پس از جراحی در مطب مي توان درمان نمود. عوارضی مثل فلج عصب-عفونت-زخم پوست- محل عمل برجسته (کلوئيد) لک های رنگی نامنظم – ريزش مو می تواند اتفاق افتد. اما بسيار کم است. جزئيات اين عوارض و ساير عوارض ناآشکار ديگر در صورت لزوم در ويزيت حضوری توضيح داده می شود. وظيفه ماست که اين موارد را جهت افزايش آگاهی به اطلاع شما برسانيم .

نوع بیهوشی :

هم بی حسی موضعی و هم بی هوشی عمومی را می توان بکار برد. بعضی از بيماران بی حسی موضعی را ترجيح می دهند که برای اين عمل مناسب است. شما می توانيد هر يک از آنها را انتخاب نمائيد.

مدت زمان عمل :

مدت زمان عمل نسبت به ميزان کاری که برای هر بيمار لازم است متغير است. مدت عمل ليفت صورت حدود 2 تا 3 ساعت است.

مکان انجام عمل :

جراحی پلاستیک صورت هم در بيمارستان و هم در مراکز دی کلينيک (مراکزجراحي محدود) انجام می شود. مدت بستری از چند ساعت تا يک شب بسته به شرايط بيمار و صلاحديد جراح دارد. پذيرش در بيمارستان يا دی کلينيک صبح روز عمل مي با شد. تمام آزمايشات-راديوگرافی ها-نوار قلب و ساير موارد لازم يک هفته قبل از عمل بايد انجام شود.

آنجه که باید پس از عمل بدانید :

شما بايد بدانيد که قبل از اينکه به شکلی که انتظار داريد تغيير نمائيد، مراحلی را در دوران پس از عمل خواهيد گذرانيد. در مرحله اوليه دارای تورم و کبودی هستيد و در يک دوره گذرا و موقتی قيافه شما براي خودتان غريبه و نا آشناست. وقتی عمل صورت و پلک ها با هم انجام شود اين تغييرات سه هفته طول خواهد داشت در پايان اين زمان بسياری از بيماران مي توانند در مجامع عمومی حضور يابند ولی اسکار(جای عمل) ممکن است احتياج به آرايش داشته باشد ،در بعضی از بيمارانی که عمل صورت و پلک را با هم انجام داده اند  موقتا افسردگی بلافاصله پس از عمل پيدا می کنند که اين کاملا طبيعی است و نبايد نگران باشيد. ديدن تورم و کبودی احساس خوشايندي نيست ، بخصوص که شما انتظارداريد که زيباتر شده باشيد.ولي بايدبدانيد که خوشبختانه اين دوره به سرعت مي گذرد.
ميزان تورمي که بعد از جراحي صورت ايجاد مي شود معمولا خفيف است و موقتي است اما از شخصي به شخص ديگر متفاوت است. توجه دقيق به آموزشهاي پس از عمل به کاهش تورم-تغيير رنگ و ناراحتي پس از عمل کمک مي کند.

براي کاهش تورم تا يک هفته زير سينه و سرتان حدود 30 درجه بالا باشد.
کمپرس سرد پس از جراحي تا زمان خواب استفاده کنيد که به صورت متناوب20 دقيقه بگذاريد و 20 دقيقه برداريد باعث کاهش کبودي و تورم خواهد شد. تکه هاي يخ يا کيسه يخ نرم براي اين منظور خوب است.مي توانيد چند تا تهيه کنيد که بطور متناوب استفاده شود. از تماس مستقيم يخ با پوست صورت خودداري کنيد و خيلي ملايم کيسه يخ را روي صورت قراردهيد. بخاطر داشته باشيد که ناحيه عمل و پانسمان را خشک نگه داريد.
2 روز اول پس از عمل فعاليتتان را محدود کرده و استراحت کنيد که نبض و فشارتان بالا نرود. چنانچه پروتز چانه داشته ايد از ورزش هاي کنتاکتي تا مدت 8 هفته اجتناب کنيد.
مي توانيد در آب ولرم حمام کنيد اما ناحيه عمل شده را خشک نگه داريد ( تا روز دوم). پس از آن با پمادآنتی بيوتيک ناحيه عمل شده را چرب نموده و بطور کامل مي توانيد حمام نمائيد.
داروهايي که به شما داده خواهد شد طبق دستور مصرف نمائيد و از حذف و يا مصرف اضافه دارويي خودداري کنيد. از مصرف آسپيرين و داروهاي ضد التهابي غير استروئيدي براي مدت ده روز پس از عمل اجتناب کنيد.زيرا باعث خونريزي خواهد شد.

توصیه های قبل و بعد از عمل :

شب قبل از عمل حمام نماييد وسر خود را بشوييد.
هنگام ورود به اتاق عمل صورت شما بايد فاقد هرگونه آرايشي باشد.
تا چند هفته ممكن است احساس كشيدگي پوست صورت را داشته باشيد كه برطرف خواهد شد.
كم حسي ويابي حسي لاله گوش تا چند هفته طبيعي است.

بعد از عمل آنتي بيوتيك خود را طبق نظر پزشک مصرف كنيد.
از 2 هفته قبل از عمل تا يك هفته بعد از عمل از خوردن داروهاي بروفن ، ايندومتاسين ، پيروكسيكام ، مفناميك اسيد و آسپرين خوداري كنيد وچنانچه به هر دليلي نياز به مسكن داشته باشيد فقط از استامينوفن ساده يا استامينوفن كدئينه استفاده نماييد.
دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل از کشيدن سيگار اجتناب نمائيد.
معمولا بعد از عمل از يک پوشش کشي مخصوص مطابق شکل روبرو براي جلوگيري از تجمع مايع استفاده مي شود.خصوصا در مواردي که ساکشن غبغب (کشيدن چربي با استفاده از لوله هاي باريک و بدون برش پوستي با دستگاه مکنده) انجام گردد.

فواید و مزایا :

يکي از فوائد اصلي جراحی های زيبايی، ايجاد اعتماد به نفس و جواني است، و شايد يکي ازمهمترين نقات بدن در اين رابطه صورت باشد .گذر زمان , استرس هاي زندگي ونيز نور خورشيد و …… . عواملي هستند كه باعث شل شدن عضلات صورت وافزايش چين وچروك صورت مي شوند.
به طور معمول اين جراحي با ساير اعمال زيبايي صورت مثل ليفتينگ گردن ، بلفاروپلاستي ، ليفتينگ ابرو وپيشاني، بطور همزمان انجام ميشود . سئوالي كه اغلب متقاضيان مي پرسند اين است كه نتيجه اين عمل چقدر دوام دارد ؟ در جواب بايد گفت با اين عمل چهره شما جوانتر ازافراد هم سن خودتان ميشود، اما زمان تاثير خود را بر چهره شما ميگذارد. اين عمل نمي تواند از اين اثر گذاري جلوگيري كند اما باگذشت زمان باز هم شما به نسبت جوانتر خواهيد بود.