جراحی های بینی

جراحی های بینی

تاریخ انتشار : 1395/08/16

جراحی های بینی

انواع بینی :

بینی های گوشتی و بینی های استخوانی دو نوع متعارف بینی ها می باشند  ، ساختمان بینی و اجزای تشکیل دهنده آن از 3 قسمت اصلی تشکیل شده است :

پوست و ساختمان های زیر پوست و عضلات ظریف چسبیده به آن

ساختمان اسکلتی بینی که این خود شامل 2 قسمت می شود:

ساختمان استخوانی بینی

ساختمان غضروفی بینی

  1. لایه داخلی بینی که بیشتر از مخاط و کمی هم از پوست تشکیل شده است.

ساختمان اسکلتی بینی همانطور که ذکر شد از استخوان و غضروف تشکیل شده است.ساختمان استخوانی بینی در یک سوم فوقانی بینی قرار دارد و ساختمان غضروفی بینی دوسوم تحتانی بینی را تشکیل می دهد.

جراحی زیبایی

بیشتر مردم بینی ها را به دو نوع گوشتی و استخوانی تقسیم می کنند. در بینی های استخوانی اشکال اساسی ما در ساختمان اسکلتی بینی چه ساختمان استخوانی و چه غضروفی آن می باشد. در بینی های گوشتی اشکال اساسی در پوست و ساختمان های زیر پوست از جمله بافت چربی بینی می باشد. نقش پوست بسیار اساسی است. بدین صورت که هرچه پوست ظریف تر و قابل انعطاف تر باشد نتیجه به دست آمده بهتر خواهد بود و هرچه پوست ضخیم تر و انعطاف آن کمتر باشد نتیجه کمتری به دست خواهد امد. من همیشه مثالی از پوست های ضخیم و غیر قابل انعطاف برای بیمارانم می زنم. فرض کنید روی میز ناهارخوری منزل شما که چیده شده است، یک ملافه پهن کنند. تقریبا ساختمان اجزاء زیر آن مشخص است ولی اگر یک قالی روی میز پهن کنند، دیگر اجزاء زیر آن قابل رویت نیست. این مثال در پوست های ضخیم صدق می کند. هر چقدر طرح ساختمانهای اسکلتی (اعم از استخوان یا غضروف) را تغییر بدهد ممکن است پوست ضخیم مانع از نمود آن گردد و نتیجه کمتری از عمل جراحی حاصل گردد. مرز دقیق بین این تقسیم بندی وجود ندارد، بدین صورت که یک بینی می تواند هم اختلال در ساختمان های اسکلتی خود داشته باشد و هم نوع پوست ان ضخیم و غیر قابل انعطاف باشد.

نتیجه یک عمل جراحی بینی علاوه بر مهارت جراح، بسیار به پوست بیمار بستگی دارد و نتایج مختلف یک جراح در بیمارانش، بستگی به این مسئله و نیز زیبایی سایر اجزای صورت در بیماران مختلف دارد. به طور مشخص تصحیح ساختمان اسکلتی بینی در دستان یک جراح ماهر کاری شدنی است و لیکن هنر یک جراح خوب در ایجاد قسمت های تحتانی بینی و مشخصا نوک بینی خود را نشان می دهد و این مسئله همان طور که ذکر شد بسیار وابسته به نوع پوست بیمار می باشد.

با توضیحاتی که داده شد معلوم گردد که نتایج عمل جراحی بینی های استخوانی بهتر از نتایج در بینی های گوشتی می باشد.

 دليل انجام جراحی بينی

بيني در قسمت مرکزي صورت قرار گرفته است و نقش زيادي در زيبايي صورت دارد، بطوريکه اگر بيني شما خيلي بزرگ و يا به عکس خيلي کوچک باشد در نگاه اول باعث توجه بيننده خواهد شد و حتي اگر شما داراي اعضاي زيباي ديگري در صورت باشيد ديگر بيننده به آن توجه نمي کند و اين عدم تقارن توجه بيشتري را به خود معطوف مي کند. شکل بيني از پدر و مادر شما به ارث مي رسد و به رشد خود تا سن بلوغ ادامه مي دهد تا به شکل اصلي خود برسد، اين سن در دخترها شانزده سالگي و در پسرها هجده سالگي مي باشد و از اين سن به بعد مي توان جراحی بينی را انجام داد و قبل از اين سن، عمل جراحی بینی نتيجه مطلوب را نمي دهد.

جراحی پلاستيک بينی همراه با اعمال ديگر هم انجام مي شود. به طور مثال اگر شما داراي انحراف بينی و يا انسداد مجاري تنفسي باشيد به طور همزمان اين اصلاحات هم انجام خواهد شد. مشکلات ديگر بيني مانند برجستگي روي بيني (دورسوم) – اندازه سوراخ هاي بيني – پهني بيش از حد بيني – وضعيت نوک بيني و … در جراحی پلاستيک بينی اصلاح خواهند شد و به صورت متقارن با ساير اعضا صورت در خواهند آمد.

جراحی پلاستيک بينی همراه با اعمال ديگر هم انجام مي شود. به طور مثال اگر شما داراي انحراف بينی و يا انسداد مجاري تنفسي باشيد به طور همزمان اين اصلاحات هم انجام خواهد شد. مشکلات ديگر بيني مانند برجستگي روي بيني (دورسوم) – اندازه سوراخ هاي بيني – پهني بيش از حد بيني – وضعيت نوک بيني و … در جراحی پلاستيک بينی اصلاح خواهند شد و به صورت متقارن با ساير اعضا صورت در خواهند آمد.

انواع عمل زیبایی بینی

عمل زيبايی بينی رينوپلاستي نام دارد، اگر تيغه وسط بيني شما (سپتوم) در خط مياني نباشد جهت اصلاح اين مشکل عمل سپتوپلاستي انجام مي شود، اين دو عمل معمولاًهمراه با هم توسط جراح زيبايي به دو روش باز و بسته انجام مي شود(سپتورينوپلاستي).

روش باز با برش تيغه مياني بيني انجام مي شود و پوست بيني به طور کامل بالا کشيده مي شود و اين از دقت بيشتري برخوردار است و در اصلاحات نوک بيني و تيغه مياني بيني روش ارجح است، در روش بسته ديگر اين برش وجود ندارد و عمل بدون ديد کامل انجام مي شود در حال حاضر 95% درصد اعمال زيبايي بيني با روش باز انجام مي شود زيرا نتيجه دقيقي تر است و محل برش هم بعد از مدتي ديده نخواهد شد.

رتوش بينی

اساسي ترين عامل در در نتيجه جراحی زيبايی بينی شکل قبلي بيني و نوع پوست بيني مي باشد، حدود 5% موارد جراحی بينی نياز به رتوش يعني عمل اصلاحي بيني پي از عمل اول پيدا خواهند کرد، اين عمل يک عمل مينور مي باشد و معمولاً مانند عمل اول نيست و با بي حسي موضعي انجام مي شود.

بايد توجه داشت عمل بيني يک عمل صد در صد کامل نمي باشد و شما بايد قادر باشيد به بهبودب حاصله و رفع عيوب بيني خود تمرکز کنيد تا از نتيجه عمل احساس لذت و رضايت نماييد. اگر داراي شخصيت وسواسي مي باشيد  به هيچ وجه کانديد مناسبي براي اين عمل نيستيد.

محدوديت سنی

از سن شانزده سالگي در خانم ها و از سن هجده سالگي در آقايان مي توان اين جراحي را انجام داد، در حال حاضر بسياري از مراجعين ما از سن 40 سالگي به بالا براي اين عمل مراجعه مي کنند و در صورت داشتن سلامت عمومي و عدم سابقه بيماري کانديد اين جراحي مي شوند و خوشبختانه اکثراً با موفقيت انجام مي شود.

تکنيک هاي جديدي براي عمل زيبايی بينی در شکل هاي مختلف و سنين مختلف و نژادهاي مختلف تعريف شده است که باعث افزايش ضريب موفقيت مي شود.معمولاً در سنين بالا اين عمل همراه با جراحي هاي ديگر مانند تزريق چربي- کشيدن صورت – اصلاح پلکها – بالا کشيدن ابرو و … انجام مي شود و باعث بهبودي چشم گير و افزايش اعتماد به نفس اين افراد مي شود.

نکات مهم قبل از عمل

حداقل ده روز قبل از عمل از مصرف آسپيرين و داروهاي مشابه (ايبوبروفن، ديکلوفناک سديم، ايندوماسين، مفناميک اسيد و …) خودداري فرمائيد. استفاده از استامينوفن و ترامادول بلامانع است.

استعمال دخانيات به مدت 2 هفته قبل و بعد از عمل ممنوع است زيرا نيکوتين به دليل انقباض عروقي، خونرساني به بافتهاي عمل شده را مختل مينمايد.

به مدت 6 ساعت قبل از عمل از نوشيدن و خوردن اجتناب کنيد.

لباس شما در هنگام مراجعه به کلينيک بايد به شکلي باشد که نياز به اينکه از سر به تن کنيد نداشته باشد.

 

 

نکات مهم در مورد خود عمل

عمل رينوپلاستی و سپتوپلاستي با دوروش بي هوشي عمومي و موضعي قابل اجراست.

با استفاده از متدهاي غير تخريبي جديد حداکثر بافتهاي بيني حفظ شده و احتمال بروز بدشکلي و ساير عوارض به حداقل خواهد رسيد.

در انتهاي عمل ازپانسمان چرب در داخل سوراخهاي بيني استفاده خواهد شد که ظرف 8 ساعت خارج ميشوند.

روي بيني آتل گچي يا پلاستيکي گذاشته شده که ظرف 10-7 روز برداشته ميشود.

شما بعد از ظهر همان روز مرخص خواهيد شد.

نکات لازم بعد از عمل

7 تا 8 ساعت پس از عمل مي توانيد مرخص شويد و به منزل برويد. در موارد خاص يک شب خواهيد ماند.

در مدت حضور در بيمارستان ضمن اقدامات پرستاري از کمپرس سرد هر 15-20 دقيقه به مدت 5 دقيقه استفاده نمائيد. کمپرس سرد را تا 48 ساعت پس از عمل ادامه دهيد. (هنگام خواب استفاده نشود)

در زمان ترخيص براي شما مسکن، آنتي بيوتيک و آنتي هيستامين نسخه مي شود.

در هر زمان مي توانيد با پزشک خود تماس بگيريد.

رژيم غذايي در ابتدا به صورت مايعات و از روز بعد معمولي مي شود. به مدت 1 هفته از مصرف خوردنيهايي که مستلزم حرکت زياد لبها باشد (مثل سيب، خيار و … ) پرهيز نمائيد.

 

سر شما در زمان استراحت بايد کمي بالا تر از بدن بدن باشد.

کمپرس سرد (کيسه حاوي يخ) روي چشمها به مدت 48 ساعت باعث کاهش ورم خواهد شد و ميزان ورم در ظرف 72 ساعت به حداکثر مي رسد.

ترشح از بيني تا 72 ساعت طبيعي است ودر صورت لزوم گاز کوچک جلوي بيني را تعويض نمائيد.

گچ بعد از 10-7 روز برداشته ميشود. در طي اين مدت مي توانيد بدون خيس شدن گچ استحمام کنيد.

شل شدن چسبها در طي هفته اول طبيعي است.

داخل بيني را مي توانيد با گوش پاک کن به آرامي تميز کنيد.

کبودي بعد از عمل طبيعي بوده وظرف1 هفته از بين مي رود.

بعد از بر داشتن گچ تغييرات عمده مشهود است ولي تغييرات تدر يجي در طي 12-6 ماه کامل ميشود.

بعد از برداشتن گچ تا 8 هفته حق استفاده از عينک را نداريد و از آن پس به مدت 3 هفته بايد با چسب عينک را به پيشاني بچسبانيد.

تا سه هفته از فين کردن از طريق بيني بايد اجتناب شود و در صورت بروز عطسه بايد با دهان باز باشد.

از فعاليت و ورزشهاي سنگين مانند ائروبيک ،وزنه برداري ،خم شدن طولاني مدت براي 2 ماه پرهيز شود. ورزشهاي تماسي مانند کشتي ، فوتبال ، حرکات رزمي و غيره تا 6 ماه ممنوع است. بخيه هاي خارجي در روز پنجم کشيده شده و بخيه هاي داخلي خودبخود جذب مي شوند.

پوست بيني شما بعد از جراحي نسبت به نور خورشيد حساس است، بنابراين تا 2 ماه در معرض آفتاب طولاني مدت قرار نگيريد يا از کرمهاي ضد آفتاب استفاده نمائيد.

 

حس نوک بيني شما بعد از جراحي کاهش يافته ولي در ظرف چندين هفته به شکل عادي بر ميگردد و بوي بد احتمالي داخل بيني مربوط به جذب نخهاي داخل بيني است ، نگران نباشيد.

چنانچه کنتاک لنز داريد از روز هفتم مي توانيد استفاده نمائيد.

چنانچه با چسب زدن پوست روي بيني قرمز و حساسيت نشان دهد از زدن چسب خودداري نمائيد.